Speciālists iesaka: Noderīgi interneta avoti fizikas apgūšanai

20.03.2020

Līdz pat Lieldienām skolēniem mācības noritēs attālināti. Lai šādā režīmā zināšanu iegūšana notiktu tikpat raiti kā skolas solā, talkā nāk dažādi digitālie rīki. Kur atrodami kvalitatīvi avoti zinību pilnveidei, atklāj Siguldas Valsts ģimnāzijas fizikas skolotājs Jānis Bukins, kurš ir arī Ekselences balvas laureāts un brīvajā laikā organizē orientēšanās pasākumus.

Vērtīgs rīks latviešu valodā ir Fizmix portāls, kur izveidota īpaša sadaļa skolotājiem. Tajā var reģistrēties ar e-klasi un pievienot savus mācību materiālus, pētīt citu idejas un pieredzi un izmantot to savās stundās. “Rēķināmie uzdevumi pieejami mācību grāmatās, tādēļ internetā meklēju izpratnes jautājumus. Meklētājā ierakstu konkrēto tēmu un atslēgas vārdus “conceptual questions” (konceptuāli jautājumi). Daudzi avoti ir pieejami par brīvu, viens no tiem – “The Physics Classroom”, kur atrodama gan teorija, gan aizraujošas simulācijas,” stāsta Jānis.

Viņš paskaidro, ka simulācijas tiek izmantotas, kad nav iespējams veikt eksperimentus. Turklāt nereti simulācijā sagatavot un pārbaudīt pamatelementus ir pat ērtāk, jo tā ir iespēja modelēt apstākļus, ko dabā radīt tik vienkārši nav iespējams. “Ar fizikas palīdzību aprakstām dabas procesus, lai labāk saprastu pasauli, veidojam modeļus, kas jādara pakāpeniski, soli pa solim padarot šos aprakstus sarežģītākus. Vienkāršākais piemērs, ar ko sākam pamatskolā, ir kustība. Iztēlosimies, ka braucu no Siguldas uz Rīgu, un var teikt, ka kopumā braucu vienmērīgi. Bet ir posmi, kuros braucu ātrāk vai lēnāk, veicu pagriezienus. Ir daudzi elementi, kas maina kustību, kas jāaplūko pakāpeniski, pa vienam, un te lieti noder simulācijas,” Jānis pamāca.

Tādēļ darbā var izmantot populāro simulācijas rīku avotu “Phet.Colorado”, kur interaktīvi risinājumi atrodami arī citu dabaszinātņu skolotājiem, jāpiemin arī “oPhysics” un “Physlets”. Interesantus video var atrast arī Jāņa Bukina YouTube kanālā, kā arī steamup.lv mājaslapā.

Ieteikumi vecākiem

Runājot par vidusskolēniem, Jānis norāda, ka viņiem jāspēj patstāvīgi domāt un pašiem izrādīt interesi. “Šajā vecuma posmā vecāku iesaiste ir motivēt bērnu, parādīt, ka izglītība ir vērtība. Esmu runājis ar bērniem, kas saka: “Es nāku uz skolu tikai tāpēc, ka vecāki to grib.” Bērni uzticas savas ģimenes viedoklim, tādēļ vecākiem viņi jāaudzina kā personības, kas novērtē izglītību. Ja bērns negrib mācīties un domā, kā tikt prom no skolas, tad nav jēgas ne aizraujošām stundām, ne eksperimentiem. Bet, špikojot ieskaitēs, viņš apkrāps pats sevi. Jāmācās nevis vecākiem vai skolotājiem, bet sev! Visiem nav jākļūst par zinātniekiem vai inženieriem, vienkārši jāsaskata katra priekšmeta pievienotā vērtība, ko no tā var paņemt. Ja katru dienu bērns no skolas iznāk gudrāks nekā, tajā ienākot, tas priecē!” uzsver fizikas skolotājs.

Viņš mudina vecākus saglabāt pozitīvu attieksmi pret skolu un atvērt bērna prātu: “Var brīvdienās aizbraukt uz Zinoo centru, piedalīties Laboratorium darbnīcās, veikt kādu eksperimentu mājās. Noderīgas eksperimentu grāmatas var atrast teju visās grāmatnīcās, ļoti forša ir Stīva Spanglera mājaslapa, kur smelties idejas. Ir jāiedrošina bērni darboties!”

Nemitīga pilnveide

“Katrs priekšmets bērnam dod ne tikai zināšanas, bet arī konkrētu prasmju kopumu. Viena no svarīgākajām lietām, kas jāpaņem no dabaszinātnēm, ir vēlme būt elastīgam savā domāšanā. Tas, kā mainījusies izpratne par atoma uzbūvi pēdējā gadsimta laikā, ir lielisks piemērs zinātnes elastīgajai domāšanai. Inženieriem ir īpašs domāšanas cikls – redzot problēmu, izdomājam dažādus risinājumus, izvēlamies vienu, īstenojam to. Ja tas strādā, turpinām, ja nē, uzlabojam. Un to var pārcelt uz ikdienas domāšanu, kā reaģējam uz dažādām situācijām dzīvē,” ir pārliecināts Jānis.

Viņš jūt, ka skolotājiem ik pa laikam nepieciešams iziet no komforta zonas, satikt citus skolotājus, dalīties savā pieredzē un izmēģināt jaunas lietas. Tomēr vislielākais ieguvums būs redzams, ja vecāki sadarbosies ar skolotājiem, jo mērķis taču ir kopīgs – veidot gudrāku, attīstītāku bērnu: “Ja vecāki ieliks stabilus pamatus un sagatavos bērnu skolai, mēs varēsim turpinām darbu. Nestrīdēsimies, labāk sadarbosimies!”

Komentēt:

Abonētājiem

Ienāc ar savu paroli un lasi žurnālus jebkurā laikā!

Ja esi aizmirsis savu paroli, spied šeit

Ja vēl neesi abonējis žurnālus, iepazīsties ar abonēšanas piedāvājumu šeit

30.03.2020 17:27

@SkolasVards: Žurnāls "Skolas Vārds" - Svarīgi - IZM: attālināto mācību process tiek nodrošināts un pakāpeniski pilnveidots… https://t.co/gQka0LTItO

30.03.2020 14:16

@SkolasVards: Žurnāls "Skolas Vārds" - Svarīgi - Pedagogi: Attālinātajā mācību procesā ļoti būtiska ir atgriezeniskā saite ar vec… https://t.co/fNZu0yfBBw

27.03.2020 18:44

@SkolasVards: Žurnāls "Skolas Vārds" - Ziņas - Rēzeknes novadā attālināto mācību procesu novērtē ar "septiņi" https://t.co/jccZsbwxCV via @SkolasVards

27.03.2020 18:41

@SkolasVards: Žurnāls "Skolas Vārds" - Svarīgi - Ministre: No pedagogiem izmisuma zvani par attālinātām mācībām nav saņemti, izmi… https://t.co/zx07MBIqSh

27.03.2020 18:38

@SkolasVards: Žurnāls "Skolas Vārds" - Svarīgi - Attālinātajā mācību procesā skolēni novērtē iespēju "nesaraustīti" pievērsties v… https://t.co/HHF9vYQoX2

23.03.2020 19:25

@SkolasVards: Daļai skolēnu novados mācību uzdevumus piegādā papīra formātā https://t.co/1coCyQfn8S via @SkolasVards

20.03.2020 10:28

@SkolasVards: IT speciāliste: kas skolotājiem būtu jāzina, lai mācītu skolēnus attālināti? https://t.co/f86EDfQ82K

20.03.2020 10:28

@SkolasVards: Kā skolās strādās attālināti? Kā šādos apstākļos organizēt mācību procesu, jautājām projekta „Skola 2030” mācību sa… https://t.co/tFsuOXbOAw

20.03.2020 10:19

@SkolasVards: Iznācis @SkolasVards jaunais numurs! https://t.co/f86EDfQ82K https://t.co/0hg1eN2tGt

20.03.2020 10:18

@SkolasVards: Žurnāls "Skolas Vārds" - Ziņas - Speciālists iesaka: Noderīgi interneta avoti fizikas apgūšanai https://t.co/w9R2qEWgNA via @SkolasVards