IZM ar ideju par pedagogu profesionālo organizāciju vēlas mudināt pedagogus pašus sekot līdzi savas profesijas kvalitātei

11.01.2018

Ar ideju par pedagogu profesionālo organizāciju Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) vēlas mudināt pedagogus apvienoties un pašiem sekot līdzi savas profesijas kvalitātei. Kā žurnālistiem 9. janvārī pastāstīja izglītības un zinātnes ministrs Kārlis Šadurskis (V), IZM vēlas stiprināt pedagogu profesionālās organizācijas, lai tās, gluži kā citās nozarēs un jomās, pašas piedalītos savas kvalitātes latiņas definēšanā.

"Sistēma nekad nebūs stabila, ja tā tiks regulēta no ārpuses. Sistēmas iekšējie pašregulēšanas mehānismi, kas nosaka kvalitātes, kas pedagogam nepieciešamas sekmīgam profesionālam darbam, dod iekšējo stabilitāti," pauda ministrs.

Viņš ir pārliecināts, ka šādu atbalstu nav iespējams nodrošināt bez papildu līdzekļiem, un, pateicoties Eiropas Savienības struktūrfondiem, ir iespējams šajā procesā ieguldīt. Šadurskis gan piekodināja, ka IZM pati neplāno veidot profesionālo organizāciju - ministrija tikai mudinās jau esošās pedagogu profesionālās organizācijas sanākt kopā.

"Tas, kas mūsu interesē, ir spēcīgas profesionālas pedagogu organizācijas, kas lielā mērā, kā tas ir citās profesijās, pašas notur standarta latiņu un lielā mērā tādā veidā var pārņemt to vai citu valsts funkciju, kas būtu administratīvs diktāts, kur profesionālā vide pati piedalās savas kvalitātes regulēšanā. Profesionālo organizāciju stiprināšanai jāiegulda līdzekļi un jāpalīdz struktūras izveidē," teica ministrs.

Izvērtējot nepieciešamību izveidot nozares ekspertu padomi (NEP), tika secināts, ka, ņemot vērā, ka Izglītības un zinātnes nozares ekspertu padomes darbība būtu daudz plašāka par pedagoga darbības jomu, tad šis jautājums būtu jārisina citai darba grupai, kurai būtu plašākas kompetences un deleģējums lemt par šādas nozares ekspertu padomes izveidi. Turklāt tika secināts, ka vispirms būtu jāstiprina esošo skolotāju organizāciju kapacitāte, lai tās nākotnē kļūtu par NEP dalīborganizācijām, norādīts informatīvajā ziņojumā.

Vienlaikus tika izvirzīts priekšlikums veidot nozares profesionālo organizāciju saskaņā ar "no apakšas uz augšu" principu. Skolotāju profesionālā organizācija, kurā jābūt pārstāvētām pedagogu un dažādu citu izglītības jomas profesionālajām organizācijām un metodiskajām apvienībām, nodrošinātu pedagogu profesionālo kompetenču novērtēšanu, sniegtu profesionālo atbalstu un veiktu skolotāja profesijas attīstības plānošanu un kā sadarbības partneris piedalītos izglītības politikas attīstības un kvalitātes pārraudzības jautājumu risināšanā.

Apzinot Profesionālās organizācijas iespējamās kompetences, darba grupā tika izteikti vairāki priekšlikumi - pilnveidot pedagogu kvalifikācijas un sasniegumu novērtēšanas sistēmu un izstrādāt sertificēšanas sistēmu, piedalīties skolotāja profesijas standarta aktualizēšanā, piedalīties citu izglītības jomas profesijas standartu un profesionālās kvalifikācijas prasību izstrādē un aktualizēšanā, veikt profesionālo kompetenču diagnosticēšanu un vērtēšanu, kā arī profesionālās pilnveides atzīšanu, veikt darba tirgus dinamikas monitoringu un prognozēt pedagogu pieprasījumu, plānot profesijas attīstību, piesaistot starptautiskus ekspertus un pedagoģijas zinātnes pārstāvjus.

Tāpat tika ieteikts izstrādāt pedagoga profesionālās ētikas kodeksu un piedalīties izglītības iestādes vadītāju ētikas kodeksa izstrādē, veidot izglītības nozares stratēģisko komunikāciju, lai celtu pedagoga profesijas prestižu izglītības iestāžu, pašvaldību, reģionālā un nacionālā līmenī, sniegt metodisko atbalstu un nodrošināt ar metodiskajiem resursiem, sniegt ieteikumus pedagoģijas studiju programmu satura pilnveidošanai, piedalīties pedagoģijas studiju programmu licencēšanā un akreditācijā, kā arī koordinēt tālākizglītību un profesionālo pilnveidi atbilstoši kompetenču diagnostikas un vērtēšanas rezultātiem.

Kā ziņots, Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības (LIZDA) vadītāja Inga Vanaga pauda satraukumu, ka IZM grib koordinēt jaunas nacionāla līmeņa nozares nevalstiskās organizācijas izveidi. LIZDA vadītājai arī esot zināms, ka jaunajai organizācijai plānots piešķirt finansējumu 400 000 eiro gadā. Vanagai radies jautājums, vai attiecīgi ir paredzēts samazināt štatu valsts pārvaldes iestādēs.

Tāpat viņa pauda neizpratni, kāpēc par to nav runāts ar esošajām arodorganizācijām, tai skaitā LIZDA. Vanagai neesot saprotams, kā šo ieceri paredzēts realizēt, piemēram, vai tiks rosināta esošo arodorganizāciju apvienošanās.

LETA informācija

Komentēt:

Abonētājiem

Ienāc ar savu paroli un lasi žurnālus jebkurā laikā!

Ja esi aizmirsis savu paroli, spied šeit

Ja vēl neesi abonējis žurnālus, iepazīsties ar abonēšanas piedāvājumu šeit

21.02.2018 11:35

@SkolasVards: Iznācis "Skolas Psiholoģija" jaunais numurs. https://t.co/aBALfQ3oX9 https://t.co/80iPY4jXcp

21.02.2018 11:34

@SkolasVards: Iznācis @SkolasVards jaunais numurs. https://t.co/f86EDfQ82K https://t.co/TH1NCKuuPj

19.02.2018 10:32

@SkolasVards: Vai "Millenium" paaudzei ir svarīga izglītība? https://t.co/YqE7bpLkLF via @SkolasVards

13.02.2018 14:34

@SkolasVards: Skolas direktore: Internātskolu finansēšanas modelis ir jāmaina https://t.co/xRm5zlJjtn via @SkolasVards

08.02.2018 19:36

@SkolasVards: Skolotājs nedrīkst dusmoties? Ja skolotājs ir emocionāli uzvilcies, ir grūtāk koncentrēties, un rodas loģiska nep… https://t.co/sINk42hfzK

08.02.2018 19:36

@SkolasVards: Vēstures pārbaudes darbu veidošanas metodika kavējas 20 gadus senā vēsturē. Stāsta Vēstures skolotāju biedrības vad… https://t.co/mNmGf14Hus

08.02.2018 19:34

@SkolasVards: Starpdisciplinārās mācības nav pašmērķis, bet līdzeklis. Sarunājamies ar pedagoģijas doktori RTU asociēto profeso… https://t.co/c9Ad3ViWsf

08.02.2018 16:48

@SkolasVards: Savāc 10 000 parakstu par skolas gaitu sākšanas septiņu gadu vecumā saglabāšanu https://t.co/R7q0uji1na via @SkolasVards

07.02.2018 12:11

@SkolasVards: Žurnālisti dodas uz skolām, lai veicinātu jauniešu medijpratību https://t.co/817LEeL1MH via @SkolasVards

07.02.2018 12:06

@SkolasVards: Uzsver nepieciešamību apspriest jaunā mācību satura aprobācijas rezultātus https://t.co/xxYGmS6DwR via @SkolasVards