Svarīgi

Ministru kabinets 23. janvārī piekrita no 2019.gada 1.septembra vispārējās izglītības iestādēs sākt pakāpenisku pāreju uz mācībām latviešu valodā. Pakāpenisku pāreju uz mācībām latviešu valodā plānots sākt 2019./2020.mācību gadā – tad ir paredzēts sākt pāreju no esošajiem pieciem mazākumtautību izglītības modeļiem uz jauniem trim mazākumtautību izglītības modeļiem pamatizglītībā. Šajā pašā gadā tiks sākta secīga pāreja uz jaunu bilingvālās izglītības modeli 7.-9.klasēs, paredzot, ka ne mazāk kā 80% no mācību satura tiek mācīti valsts valodā, ieskaitot svešvalodas. Tāpat 2019./2020.mācību gadā valsts pārbaudījumi 9.klasēm notiks tikai latviešu valodā.

Līdz septembrim ir iespējams nodrošināt zemākās darba algas likmes pedagogiem kāpumu līdz 710 eiro, uzsvēra izglītības un zinātnes ministrs Kārlis Šadurskis. Lai gan šogad pedagogu darba samaksas paaugstināšanas grafiks saskaņā ar Ministru kabineta rīkojumu īstenojams no apstiprinātajiem budžeta līdzekļiem, tādējādi uzsvaru liekot uz skolu tīkla sakārtošanas gaitā iegūtajiem papildu līdzekļiem, Šadurskis uzskata, ka grafikā ierakstītais pirmais likmes kāpums līdz 710 eiro šogad ir īstenojams. Tāpēc patlaban nevajadzētu būt bažām arī par nākamo gadu zemākās likmes apmēra celšanu.

Ministru kabinets 9. janvārī apstiprināja pedagogu darba samaksas paaugstināšanas grafiku, apņemoties pakāpeniski celt zemāko algas likmi pedagogiem, taču izmaiņu apmēru faktiski piesaistot skolu tīkla sakārtošanas rezultātiem.

Ziņas

Jaunākie numuri

Nr. 146/20.02.2018

Skatīt »  |  Abonēt »

Nr. 55/31.01.2018

Skatīt »  |  Abonēt »

Nr. 36/21.02.2018

Skatīt »  |  Abonēt »

Nr. 27/15.02.2018

Skatīt »  |  Abonēt »

Raksti, viedokļi, intervijas

Jēdziens Millenium jeb Y paaudze ir daudzkārt dzirdēts plasšaziņas līdzekļos, tiek atspoguļoti dažādi pētījumi par šo paaudzi un izdarīti secinājumi. Kas īsti ir milleniāļi? Kādas ir viņu vērtības, intereses, vēlmes? Ko viņi sagaida no izglītības un no darba tirgus, un ko darba tirgus un sabiedrība var sagaidīt no viņiem?

LU profesore Zanda Rubene tuvāk iepazīstina ar šo paaudzi, kas ir īpaši būtiski laikā, kad tiek diskutēts par to, kādai jābūt izglītības sistēmai Latvijā.


Uzticība ir ētikas kategorija, to grūti izmērīt, nepārprotami reglamentēt un noteikt. Tas ir kaut kas personisks, katra skolotāja personības noteikts. Vēlos ieskicēt dažus aspektus, kuri veido uzticēšanās fenomenu skolā, kas ir pamats veselīgai sadarbībai starp skolēnu un skolotāju.

Stāsta psihoterapeite Dace Caica. 

Ir būtiska atšķirība starp moralizēšanu un morālās spriešanas veicināšanu. Izglītības iestāde visefektīvāk pilda morālās spriešanas veicināšanas funkciju, tādējādi mūsu sabiedrībā pieņemto morāles vērtību un normu audzināšana skolā ir normāla darba daļa. Ar to viss būtu kārtībā. Tomēr, ja pastāv moralizēšana, tad problēma slēpjas veidā, kā morāles vērtības tiek nodotas, tātad – komunikācijā. 

Stāsta Karīna Andersone, psiholoģe un kognitīvi biheiviorālās terapijas psihoterapeite.

"Ir ļoti daudz bērnu, kas izmanto bezpalīdzību kā instrumentu nedarīšanai un arī lai sevi attaisnotu, sakot: „Man nesanāk.” Skolotājam ir uzdevums palīdzēt bērnam pārkāpt pāri šim „man nesanāk” un palīdzēt bērnam, līdz viņš redz, ka uzdotais darbuzdevums izdodas," sarunā ar Skolas Vārdu norāda psiholoģe Iveta Aunīte.

Kristīne Bondere, izglītības psiholoģe

Vecāku iesaistīšanās un laba sadarbība starp skolēnu, skolotāju un vecāku ir viens no vissvarīgākajiem faktoriem, kas nosaka bērna panākumus, jo skola un mājas ir divas galvenās vides, kurās bērns attīstās, mācās un socializējas.

Pētnieki ir vienisprātis, ka skolēnu piederības izjūta skolai ir viena no viņa pamatvajadzībām. Kad tā tiek realizēta, viņi darbojas aktīvāk, labāk spēj pārvarēt grūtības, iemācās sadarboties, kā arī realizē savas spējas un attīsta savu personību.

Laikā, kad Izglītības un zinātnes ministrija gatavo apjomīgu nozares reformu, kas skar dažādus būtiskus jautājumus, tostarp t.s. sešgadnieku jautājumu. Izglītības jomas pārstāvji ar lielāku pieredzi atceras, ka mēģinājumi ieviest šādas reformas jau ir bijuši, turklāt nesekmīgi. Dažādas idejas par to, cik gados bērniem jāuzsāk skolas gaitas, ir izskanējušas arī iepriekš, piemēram, kādreizējā ideja par t.s. nultās klases ieviešanu, obligāto izglītību no sešu gadu vecuma u.tml., taču neviena ideja nav nesusi pozitīvu rezultātu, uzsver Liepājas Universitātes Pedagoģijas un sociālā darba fakultātes dekāne, Dr.paed. Ilze Miķelsone. Savā viedoklī dekāne skaidro, kāpēc, viņasprāt, ideja par sešgadniekiem atkal ir nonākusi ministrijas darba kārtībā.

Abonētājiem

Ienāc ar savu paroli un lasi žurnālus jebkurā laikā!

Ja esi aizmirsis savu paroli, spied šeit

Ja vēl neesi abonējis žurnālus, iepazīsties ar abonēšanas piedāvājumu šeit

21.02.2018 11:35

@SkolasVards: Iznācis "Skolas Psiholoģija" jaunais numurs. https://t.co/aBALfQ3oX9 https://t.co/80iPY4jXcp

21.02.2018 11:34

@SkolasVards: Iznācis @SkolasVards jaunais numurs. https://t.co/f86EDfQ82K https://t.co/TH1NCKuuPj

19.02.2018 10:32

@SkolasVards: Vai "Millenium" paaudzei ir svarīga izglītība? https://t.co/YqE7bpLkLF via @SkolasVards

13.02.2018 14:34

@SkolasVards: Skolas direktore: Internātskolu finansēšanas modelis ir jāmaina https://t.co/xRm5zlJjtn via @SkolasVards

08.02.2018 19:36

@SkolasVards: Skolotājs nedrīkst dusmoties? Ja skolotājs ir emocionāli uzvilcies, ir grūtāk koncentrēties, un rodas loģiska nep… https://t.co/sINk42hfzK

08.02.2018 19:36

@SkolasVards: Vēstures pārbaudes darbu veidošanas metodika kavējas 20 gadus senā vēsturē. Stāsta Vēstures skolotāju biedrības vad… https://t.co/mNmGf14Hus

08.02.2018 19:34

@SkolasVards: Starpdisciplinārās mācības nav pašmērķis, bet līdzeklis. Sarunājamies ar pedagoģijas doktori RTU asociēto profeso… https://t.co/c9Ad3ViWsf

08.02.2018 16:48

@SkolasVards: Savāc 10 000 parakstu par skolas gaitu sākšanas septiņu gadu vecumā saglabāšanu https://t.co/R7q0uji1na via @SkolasVards

07.02.2018 12:11

@SkolasVards: Žurnālisti dodas uz skolām, lai veicinātu jauniešu medijpratību https://t.co/817LEeL1MH via @SkolasVards

07.02.2018 12:06

@SkolasVards: Uzsver nepieciešamību apspriest jaunā mācību satura aprobācijas rezultātus https://t.co/xxYGmS6DwR via @SkolasVards